Οι αλυσίδες ζητούν τη διεύρυνσή του για
τα καταστήματα
που έχουν ανοίξει στις γειτονιές
Ζήτημα αλλαγής στο ωράριο λειτουργίας των
μικρών σουπερμάρκετ βάζουν στο τραπέζι οι μεγάλες αλυσίδες. Η διεύρυνση του
ωραρίου λειτουργίας που ζητούν οι λιανέμποροι από την αγορά
των τροφίμων, σύμφωνα με πληροφορίες, αφορά τα μικρά καταστήματα που τα
τελευταία χρόνια έχουν ανοίξει αρκετές από τις μεγάλες αλυσίδες οι οποίες
δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, είναι λίγων τετραγωνικών, βρίσκονται σε
γειτονιές και προσφέρουν κυρίως υπηρεσίες για γρήγορα και καθημερινά ψώνια.
Παράγοντες της αγοράς λένε ότι ήδη έχουν θέσει
το θέμα υπόψη της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης καθώς σήμερα, όπως
υποστηρίζουν, υπάρχει ένα κενό που δεν καλύπτει νομικά τη διεύρυνση του ωραρίου
της λειτουργίας των καταστημάτων τους αυτών. Πρόκειται για ένα θέμα που
αναμένεται να συζητηθεί στον διάλογο που έχει ανοίξει στο υπουργείο Ανάπτυξης
και τους φορείς του εμπορίου, και αφορά τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς.
Ήδη μεγάλες αλυσίδες όπως η A-B και η Μy
Market έχουν αναπτύξει σε διάφορες γειτονιές της Αττικής μικρά σημεία πώλησης
στη λογική των «καταστημάτων ευκολίας» (convenience stores), τα οποία όμως
λειτουργούν σήμερα σύμφωνα με το ωράριο των σουπερμάρκετ, δηλαδή από τις από
τις 08.00 έως τις 21.00 (τα A-B Shop&Go και τα Μy Market Easy αντίστοιχα).
Ανάλογο μοντέλο καταστημάτων έχει δημιουργήσει και η αλυσίδα Carrefour: τα
Carrefour Express και τα Smile. Ωστόσο η αλυσίδα διατηρεί και το δίκτυο
καταστημάτων ΟΚ, το οποίο αναπτύσσει με τη μέθοδο του φραντσάιζ και λειτουργεί
με διευρυμένο ωράριο, δηλαδή έως τις 23.00 και Κυριακές.
Μέχρι σήμερα οι άδειες λειτουργίας των
επιχειρήσεων που λειτουργούν εν είδει ψιλικατζίδικων είναι προσωπικές και ο
αριθμός των προϊόντων που ο νόμος επιτρέπει να πωλούν είναι περιορισμένος, αν
και στην πράξη αυτό έχει καταργηθεί.
Όμως η αλλαγή της υγειονομικής διάταξης που
ανακοινώθηκε την περασμένη Δευτέρα επιτρέπει πλέον χωρίς περισσότερες άδειες
την πώληση και άλλων προϊόντων και από αυτά τα καταστήματα βάζοντας τέλος σε
τυχόν παρατυπίες. Μένει μόνο να αποσαφηνιστούν, όπως εκτιμούν επιχειρηματίες
του λιανεμπορίου, οι προϋποθέσεις της διεύρυνσης του ωραρίου για όσους θέλουν
να δραστηριοποιηθούν στον συγκεκριμένο κλάδο.
Σε πρόσφατη συνάντηση πάντως που είχαν οι
εκπρόσωποι μεγάλων αλυσίδων με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης για να
ενημερωθούν σχετικά με τις αλλαγές της αγορανομικής νομοθεσίας, σύμφωνα με
πηγές του υπουργείου, δεν συζητήθηκε το θέμα της διεύρυνσης του ωραρίου, έγινε
όμως αναφορά στο θέμα της λειτουργίας των επιχειρήσεων τις Κυριακές.
Οι εκπρόσωποι των σουπερμάρκετ δήλωσαν ότι
είναι κάθετα αντίθετοι σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο καθώς θεωρούν ότι θα
δημιουργούσε πρόσθετο κόστος στις επιχειρήσεις χωρίς ουσιαστικό όφελος.
Τα καταστήματα ευκολίας μετρούν πολλά χρόνια
λειτουργίας και αποτελούν πρακτική σε πολλές χώρες του κόσμου. Το μοντέλο
αναπτύχθηκε για πρώτη φορά στις ΗΠΑ το 1927 ενώ από το 1946 τα καταστήματα αυτά
άρχισαν να λειτουργούν από τις 07.00 έως τις 23.00. Σήμερα σε πολλές ευρωπαϊκές
χώρες υπάρχουν ανάλογα καταστήματα.
Στην Ελλάδα θα μπορούσε κανείς να τα
παρομοιάσει με τα ψιλικατζίδικα της γειτονιάς. Υπολογίζεται πως ο συνολικός
αριθμός των μικρών σημείων πώλησης στην Αττική φτάνει περίπου τα 10.000 και στη
Θεσσαλονίκη τα 3.500. Τα καταστήματα αυτά συνήθως δεν ξεπερνούν τα 300 τ.μ.,
κατά 99% φιλοξενούν ταχυκίνητα επώνυμα προϊόντα και οι κωδικοί των προϊόντων δεν
ξεπερνούν τους 2.500, ενώ εκτιμάται ότι καθημερινά ο μέσος όρος επισκεψιμότητας
κυμαίνεται στους 200-250 πελάτες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις η μέση αξία του
«καλαθιού» για τις επιχειρήσεις που διαθέτουν πλήρη γκάμα προϊόντων κυμαίνεται
στα 5-7 ευρώ.
Όσον αφορά τον συνολικό τζίρο των
καταστημάτων αυτών, υπολογίζεται ότι το 30% του εβδομαδιαίου τζίρου προέρχεται
από τις πωλήσεις της Κυριακής, το 20% από τη λειτουργία τους το Σάββατο μεταξύ
09.00 και 23.00, και το υπόλοιπο 50% από τις πωλήσεις που πραγματοποιούνται
μεταξύ Δευτέρας και Παρασκευής κατά τις ώρες λειτουργίας της αγοράς.
πηγή: ΤΑ ΝΕΑ onlile
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου